Sunday, October 28, 2012

Bermalam Di Muzdalifah,Insaf Dan Menerima Seadanya Siapa Diri Kita.

Selepas wukuf di Arafah jemaah haji terus dihantar ke Muzdalifah oleh petugas Tabung Haji.Ratusan bas menunggu disetiap maktab di Arafah. Ketika penulis habis bersolat zohor,sempat berbual dengan beberapa jemaah haji yang lain.


Kata mereka bas akan bertolak sekitar jam 3 petang ke sana. Sambil makan ada yang berbual santai dan ada yang tidak putus putus berdoa kepada Allah kerana ketika habis saja khutbah dan solat jamak tamam zohor dan asar.


Di Muzdalifah,para jemaah menghabiskan masa dengan berehat dan juga mengambil peluang untuk mencari batu untuk dilontar ketika di jamrah nanti.


Melihat kepada pemandangan puluhan ribu jemaah haji berkumpul di kawasan yang terbuka sebegini cukup menginsafkan penulis.Pada mulanya penulis memikirkan kenapa tidak ada kemudahan khemah disediakan rupanya keadaan ini benar benar menghayati seperti mana  didalam hadis sebahagian daripada Muzdalifah adalah daripada padangan masyar.


Di sini hinggalah ke Mina benar benar menguji sifat sabar para jemaah Haji,Bukan mudah untuk menghadapi dalam keadaan sebegini apatah lagi ketika kita di padang Masyar nanti.Bezanya jemaah haji berada di sini pada waktu malam bayangkan ketika di Masyar betapa panas ibarat matahari berada senjengkal daripada kita.

Yang kaya,berkedudukan mahupun muda atau pun tua,semuanya harus menghadapai ujian ini.Ritual atau praktik didalam ibadah Haji benar benar menginsafkan

Kekuatan mental dan fizikal amat penting,begitu juga dengan kesabaran. Ketahuilah sifat sabar begitu besar nilainya hingga diletakkan kedudukannya separuh daripada Iman .Begitulah besarnya nilai erti kesabaran dalam ertikata meletakkan diri kita didalam keadaan redha untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT.


Gambar ehsan 19creative ;Jaafar.
Jemaah Haji tidur berlantaikan tanah berbumbungkan langit terbuka.

Jemaah haji sedang mencari batu didalam gelap bersuluhkan lampu pemicit.


Bermalam di Muzdalifah

Muzdalifah adalah salah satu nama tanah suci yang berada di Makkah almukarromah, yang diambil dari kata al-zulfah artinya dekat. Jadi, seorang hamba mendekat/taqorrub kepada Allah SWT di tempat itu dinamakan juga dengan sebutan jam'an, artinya berkumpulnya manusia ditempat itu,  atau dijama'nya shalat magrib dan isya di tempat itu. Dikenal juga dengan Masy'aril haram, nama gunung yang berada disana yaitu gunung quzah.

Muzdalifah terletak di antara Arafah dan lembah (wadi) muhassir (suatu lembah yang memisahkan antara Muzdalifah dan Mina), keseluruhan Muzdalifah adalah tempat mabit/wukuf kecuali wadi muhassir, hal ini para ulama sepakat, sebagaimana Rosululloh SAW, bersabda:

وكل المزدلفة موقف وارتفعوا عن بطن محسّر
Hukum Mabit di Muzdalifah

Para ulama sepakat mabit di muzdalifah termasuk salah satu wajibnya haji bukan termasuk rukun haji. Dalilnya adalah hadis Rosulullah dari 'Urwah bin Mudhorris. Adapun Rasulullah saw ketika itu tidur di Muzdalifah sampai pagi tanpa menunaikan salat malam.

Menjelang Subuh, beberapa orang anak-anak dan perempuan yang tergolong berbadan lemah, termasuk Saudah dan Ummu Habibah, meminta izin kepada beliau untuk berangkat dulu ke Mina sebelum penuh oleh orang banyak. Pada saat itu bulan telah tenggelam, tetapi fajar belum menyingsing. Rasulullah saw. mengizinkan mereka.
Rasulullah saw memerintahkan anak-anak kecil untuk tidak melempar jumrah sebelum terbit fajar dan memberi izin kepada orang-orang perempuan untuk melempar sebelum terbit matahari karena keadaan mereka yang lebih susah dan lebih utama untuk ditutupi. Di antara yang ikut melempar bersama kaum perempuan adalah Asma binti Abu Bakar dan Ummu Salamah.

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Saya minta izin share gambar yer utk kegunaan di sekolah..
    terima kasih

    ReplyDelete